Referat af Skoleudviklingssamtale 10. januar 2025
Deltagere:
Brian Klitgaard - Områdeleder B&U
Jan Hjorth - Skolekonsulent B&U
Louise Gaardbo Hjort - Forældrerepræsentant fra skolebestyrelsen
Jens Højer - Eksternt medlem fra skolebestyrelsen
Lotte Geert Aas - Forældrerepræsentant fra skolebestyrelsen
Rikke Olesen - Forældrerepræsentant fra skolebestyrelsen
Finn Thomsen - Eksternt medlem fra skolebestyrelsen
Christina - Formand for elevrådet
MajaMarie - Næstformand for elevrådet
Malene Mrzyglod - Medarbejderrepræsentant i skolebestyrelsen
Lise Lindenborg Jensen - Medarbejderrepræsentant i skolebestyrelsen
Nickolaj Hagbard Bundgaard - Inklusionsmedarbejder
Nicolai Hessellund - Skoleleder
Birgit Roslev - Afdelingsleder
Skoleudviklingssamtalen tager udgangspunkt i PLL, hvor ledelsen har opstillet mål for dansk, matematik og trivsel.
Mål for social og faglig udvikling
Dansk:
- Andelen af dygtige læsere skal være på mindst 10% med en stigende progressiv udvikling årligt.
- Andelen af dårlige læsere skal maksimum være på 10%
- Mindst 65% gode læsere på alle årgange.
Matematik:
- Andelen af dygtige i matematik skal være på mindst 10% med en stigende progressiv udvikling årligt.
- Andelen af dårlige i matematik skal maksimum være på 10%
- Mindst 65% gode i matematik på alle årgange.
Trivsel:
- Øge trivslen på Gandrup Skole generelt, herunder forbedre resultaterne i trivselsmålingen, især indikatoren ”Støtte og inspiration”.
Arbejde med dataark:
Vi er gået i gang med at arbejde med et dataark, hvor det bliver muligt at følge den enkelte elev og klassens progression. Dataene, der anvendes, er primært fra Nationale Overgangstest og Hogrefes testsystem.
Vi er optaget af, at der sker positiv udvikling især ift. de indsatser, vi har. Vi har realistiske og ambitiøse mål også fremadrettet.
Klassekonferencer og vejlederindsatser
Vi holder klassekonferencer, hvor vi har opmærksomhed på elevernes og klassernes faglige, personlige og sociale udvikling.
Vores trivselsmedarbejdere, læsevejleder og matematikvejleder laver indsatser i forhold til dette.
Gennemgang af nøgletal fra Undervisningsministeriet
Vi ligger på niveau på alle faglige mål set ift. skolens socioøkonomi. Elevfraværet er 2 procentpoint over kommunens gennemsnit - Gandrup Skoles elevfravær er 10%..Vi er gode til at få vores elever videre i uddannelsessystemet - her er vi markant over gennemsnittet i kommunen. Stort set alle elever kommer til folkeskolens afgangsprøve. Skolens personale har fokus på elevprogression.
Testresultater
Vores afgangskarakterer i alle fag er på niveau. Hogrefes test giver et mere nuanceret billede, og derfor anvendes de, når vi beslutter, hvilke indsatser der skal igangsættes. Blandt andet har disse vist, at der skulle laves indsats ift. afkodning i dansk i de yngre klasser.
Elevfravær og trivsel
Elevfraværet stiger og trivslen er dalende. Der arbejdes med indsatser blandt andet på teamniveau for at forbedre begge.
Trivselsmålingen
I forhold til fravær er der sket en væsentlig ændring fra 2019/20 på 5% til 10% i 2023/24. Dette er sket generelt både i Aalborg Kommune og på landsplan.
Der arbejdes systematisk i alle teams på at nedbringe fraværet i samarbejde med forældrene. Skolen deltager derudover i en indsats sammen med vores skolesocialrådgiver.
Samarbejde med forældre
Vi er opmærksomme på at samarbejde med forældrene gennem dialog, men også at vise forældrene, at det er vigtigt, at eleverne kommer i skole.
Det høje fravær kan tænkes at have betydning for den trivselsudfordring, der er - og omvendt.
Personalefravær
Vi har fokus på sammen med MED, TR og AMR at skabe et godt arbejdsmiljø på Gandrup Skole. Personalefraværet er fra 2022 til 2025 gået fra ca. 20 sygedage pr. medarbejder til ca. 9 sygedage pr. medarbejder. Det er under gennemsnittet i kommunen.
Personalet har generelt høj anciennitet.
Elevtal
Elevtallet er faldet, primært fordi der er gået flere elever ud af 9. klasse, end der er kommet ind i børnehaveklassen. Elever i ældste afdeling har søgt efterskole, EUD, og der har været mindre tilgang fra Ulsted Skole.
Perspektivering
Initiativerne med Rettighedsskole, mobilfri-skole, mm er tiltag for at bedre trivslen for alle elever. Der er også muligheder i de initiativer, der kommer i forbindelse med “Ny aftale om folkeskolen”. Der skal fortsat være fokus på både den faglige og den trivselsmæssige udvikling.
Repræsentanterne fra skolebestyrelsen oplever, at det har været meget positivt at deltage i mødet i dag. Der ønskes fokus på de børn, der blev udfordret under og efter Covid-19. Der skal være fælles opmærksomhed på at skabe fokus omkring dialog mellem skole og hjem samt på personalets indsatser.
Elevrådsrepræsentanterne har primært været optagede af data og statistikker og fundet det virkelig interessant både ift. andre skoler og egen skole
Personalet oplever, at data kvalificerer arbejdet med alle elevers faglige udvikling - derfor vil vi arbejde videre med den strukturerede dataindsamling for at fortsætte den positive udvikling på skolen. Data for bl.a. skoleudviklingssamtalen præsenteres for alt personale. Vi er stolte af vores skole og vil gerne have den gode fortælling ud i byen.