Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Praktik - Lærer

Uddannelsesplan på Gandrup Skole 

– og kvalitetskrav til de konkrete praktikniveauer 

Grundoplysninger

Navn: Gandrup Skole

Adresse: Bredgade 5

Telefon og mail: 99824660 - mail: gandrupskole@aalborg.dk

Webadresse: www.gandrupskole.dk

Kultur og særkende 

Kultur og særkende som uddannelsessted:

Gandrup skole blev bygget i 1963, men har gode fysiske rammer, da skolen er gennemrenoveret. Skolen har især gode idrætsfaciliteter med 2 gymnastiksale, en hal med en springgrav, store udenomsarealer og en multibane. Derudover har skolen også et nyt musikhus samt et Lego Education Center.

 Skolen har pt. 360 elever. Skolen er tosporet undtagen på kommende 0., 1.  og 2. årgang.  Der er ansat  25 lærere/bh.kl.ledere og 9 pædagoger.

På Gandrup Skole arbejder alle voksne og elever med Google Drev, hvor der er stor mulighed for videndeling og samarbejde. Alle elever fra 1. - 9. årgang har et device, og der er mulighed for at låne IPads til 0. årgang.

Indsatsområder

Elevinddragelse

Gandrup skole har fokus på elevinddragelse og medansvar. Der arbejdes med følgende konkrete tiltag: Legepatrulje, IT-patrulje, PLC-hjælpere og PR-korps. Derudover er der et aktivt elevråd, som bl.a. planlægger skolernes trivselsdag.

Holddannelse og variationsuger 

Der arbejdes med holddannelse på årgangene, så der er øget mulighed for undervisningsdifferentiering. I hvert skoleår planlægges der med 5 variationsuger, hvor de sædvanlige skemaer brydes op, og hvor der arbejdes med fagdage og temaer på tværs.

Trivsel/mobning

Dette har været skolens indsatsområde siden 2001, og der er hvert år blevet lavet en anonym trivsels- og mobbeundersøgelse. For at vedligeholde trivselsarbejdet udarbejder skolens jævnligt nye tiltag for at vedligeholde trivselsarbejdet. Af faste trivselsfremmende tiltag kan nævnes: Udarbejdelse af klasseregler, venskabsklasser, fællessamling, hærværksbarometer.

Teknologiforståelse, Makerspace og LEGO Education Center 

På Gandrup Skole har vi fokus på teknologi og hvordan vi kan inddrage teknologien i undervisningen.  Vi har derfor valgt, at vi skal starte et projekt i indskolingen, hvor teknologiforståelse bliver en fast del, når der skal undervises i dansk, matematik, natur/teknologi, Billedkunst samt håndværk og design. Projektet startes op i skoleåret 2019-2020

På Gandrup Skole har vi skabt rum for et makerspacelokale. I makerspace kan man få eleverne til at udfolde deres innovative og kreative kompetencer. Dette samtidig med, at der arbejdes med den nyeste teknologi. I vores makerspace lokale har vi, 3D-printere, green screen, VR-briller, microbits, kodning og Lego education. 

Det komplette LEGO Education Center indeholder 3 læringssøjler: Mekanik, Energi og Robotter.

I LEGO Educations Center lærer eleverne en række af de centrale principper bag hverdagens teknologi og mekanik. De lærer om vedvarende energi, hvor de laver målrettede eksperimenter med generering og lagring. De arbejder med Robotter, hvor de får unikke muligheder for at arbejde med læring og integration af IT i en række projekter.

Som det ses giver LEC- undervisningssystemet en både bred og dybt gående introduktion til det naturvidenskabelige område. Læs mere på skolens hjemmeside under ”Lego Education Center”.

Læseindsats i indskolingen

På Gandrup Skole har vi sat fokus på, hvordan vi kan højne kvaliteten af læsning i indskolingen. Vi er gået med i nogle forsøg som skal forbedre læsningen. Vi har bl.a. uddannet en lærer i Alkalær, vi deltager i projekt differentieret læsning og vi har fokus på anvendelsen af kompenserende IT. Alt dette skal medvirke til at vi i skoleåret 2019-2020 kan lave en samlet plan for, hvordan vi højner kvaliteten i læsning på Gandrup Skole.

Gandrup Skole tilbyder praktik på niveau 2 og 3.

Praktik, organisering og formalia

Ansvar for praktikken

  • Skolelederen har det helt overordnede ansvar for praktikken på skolen.
  • Skolen har en praktikkoordinator, som er viceskoleleder på skolen. 

Denne koordinator varetager samarbejdet med læreruddannelsen og har det koordinerende ansvar for planlægningen af de studerendes praktik og efterfølgende ophold på praktikskolen.

  • Skolen sikrer, at praktiklærerne har linjefagsuddannelse (eller tilsvarende) i de undervisningsfag, som de studerende har praktik i. 

Samarbejde med de studerende

  • Senest en måned før praktikkens start mødes de studerende med skolens ledelse, praktikkoordinator og de udvalgte praktiklærere, hvor rammer og praktikskema for praktikforløbet aftales og gensidige krav og forventninger til praktikforløbet afklares.
  • Senest 14 dage før praktikstart præsenterer de studerende på baggrund af drøftelser med praktiklærerne deres planer for praktikforløbet.
  • Praktiklæreren og de studerende laver forud for praktiksamarbejdet klare aftaler om praktiksamarbejdet, herunder om skriftlighed i planlægningen, vejledningstimernes afholdelse og ansvaret for dagsorden, de studerendes brug af praktikportfolio – herunder logbog eller praktikdagbog, indsamling af datamateriale under praktikforløbet og praktiklærerens rolle i de studerendes undervisning.
  • Under praktikforløbet støtter, modellerer og vejleder praktiklæreren de studerende i arbejdet med at opfylde færdighedsmålene og kravene til portfolio på det pågældende praktikniveau
  • På skolen gives de studerende mulighed for at dokumentere deres praktikarbejde bl.a. gennem videodokumentation. Hvis dette kræver tilladelse fra forældrene, støtter praktiklæreren/praktikskolen de studerende i at indhente disse tilladelser.
  • Under eller evt. efter praktikforløbet tilbyder skolen, at de studerende kan deltage i skole-hjem samtaler og/eller andre forældrearrangementer med relevans for de studerendes studieforløb.
  • Praktiklæreren er de studerendes centrale samarbejdspartner på praktikskolen, men derudover kan de studerende forvente, at særligt praktikkoordinatoren på skolen, men også det øvrige lærerteam omkring relevante klasser kan spille en aktiv rolle i samarbejdet og vejledningen omkring de studerendes praktikforløb 

Studerende på skolen         

  • Praktikken tilrettelægges med udgangspunkt i ”model til tilrettelæggelse af praktik på praktikskolen”, som findes i praktiknøglen. Af modellen fremgår det, at den studerende i praktikforløbet både varetager en række læreropgaver (den praktiske dimension) og er studerende i praksis (den analytiske dimension).
  • Med henblik på mødepligt og evt. forfald underlægges de lærerstuderende de samme krav som skolens lærere. Tilsvarende forventes der den samme grad af deltagelse i undervisningen, møder, arrangementer og øvrige aktiviteter som for skolens lærere. En deltagelse, der sammen med studiekravene formuleret i praktikordningen for årgangen, svarer til et fuldtidsarbejde.
  • Tilstedeværelse på skolen aftales som en ramme, således at den studerende har lignende vilkår som lærerne med primær arbejdsplads på skolen samtidig med, at der bliver tid til og mulighed for at den studerende kan modtage vejledning på læreruddannelsen og kan gøre brug af CFU, PLC mv. i forhold til egen forberedelse og efterbehandling af undervisning og udarbejdelse af praktikopgave. 
  • Det forventes, at de studerende forud for praktik og samarbejdet på skolen, har orienteret sig i de relevante materialer om praktikordningen i læreruddannelsen.
  • Det forventes at den studerendes undervisningsplaner og lektionsplaner er skriftliggjort forud for undervisningen/praktiktimerne - og at praktiklæreren er bekendt med dem.

Evaluering og eksamen

  • Efter hvert afsluttet praktikforløb indkalder praktikkoordinatoren de studerende og praktiklærerne til en fælles mundtlig evaluering. Der ud over uddeles skolens evalueringsskema til hver studerende. Resultatet af disse evalueringer formidles til skolens praktiklærere og hvis det er relevant, til læreruddannelsens praktikledere.

Praktik og vejledning

Praktikskolen sikrer gennem udformningen af rammerne for praktik og praktiklærernes støtte og vejledning under praktikforløbet, at de studerende får mulighed at tilegne sig kompetencer i forhold til de tre praktikniveauer i læreruddannelsen.  Særligt vil færdighedsmålene for praktikken være i fokus her.

Kompetenceområdet ’didaktik’:

’Den studerende kan planlægge, gennemføre og evaluere undervisningssekvenser i samarbejde med medstuderende’

Niveau 1.

  • Praktiklæreren støtter den studerende i udformning af undervisningsplaner. Det betyder, at hun modellerer/viser skriftlige forløbs- og lektionsplaner med mål- og evalueringsovervejelser. Desuden observerer hun systematisk de studerendes undervisning og udpeger centrale områder med henblik på vejledning.
  • Praktiklæreren viser strategier for iagttagelse af elever og deltager i redegørelsen for tegn på elevernes udbytte - på baggrund af de formulerede faglige og sociale mål for undervisningen.

Niveau 2 - Gandrup Skole

  • Praktiklæreren modellerer/viser og diskuterer undervisningsplaner i relation til metoder, differentiering, læremidler og it. 
  • Praktiklæreren modellerer/viser og diskuterer metoder til at evaluere undervisningsforløb og elevers læringsudbytte.

Niveau 3 - Gandrup Skole.

  • Praktiklæreren modellerer/viser og diskuterer undervisning i relation til samarbejdet om års- og elevplaner og støtter den studerende i indsamling af datamateriale til studieprocesser i læreruddannelsen – herunder bacheloropgaven.
  • Praktiklæreren støtter, vejleder og udfordrer de studerende i udviklingen af praksis på et fagdidaktisk og empirisk grundlag.

 

Kompetenceområdet ’klasseledelse’:

’Den studerende kan lede elevernes deltagelse i undervisningen´’

Niveau 1.

  • Praktiklæreren viser, hvordan hun selv organiserer og rammesætter sin undervisning i en klasse med elever med forskellige forudsætninger.  
  • Praktiklæreren støtter den studerende i at rammesætte og organisere egen undervisning i klassen for at fremme elevernes læringsudbytte.

Niveau 2 - Gandrup Skole

  • Praktiklæreren støtter og vejleder den studerende i at udvikle elevernes sociale relationer og skabe et godt læringsmiljø.

Niveau 3 - Gandrup Skole.

  • PraktikIæreren støtter og vejleder de studerende i arbejdet med at lede inklusionsprocesser.

 

Kompetenceområdet ’relationsarbejde’:

’Den studerende kan kommunikere lærings- og trivselsfremkaldende med elever – og kommunikere med forældre om undervisningen og skolens formål’

Niveau 1.

  • Praktiklæreren støtter den studerende i at udvikle elevtrivsel og tilrettelægge motiverende læringsaktiviteter. 
  • Praktiklæreren viser og vejleder de studerende i, hvordan hun kommunikerer med forældre og elever om og i undervisningen – både verbalt og nonverbalt. 

Niveau 2 - Gandrup Skole

  • Praktiklæreren støtter den studerende i at samarbejde dialogisk med elever og kolleger om justering af undervisningen og elevernes aktive deltagelse. 
  • Praktiklæreren giver den studerende mulighed for at kommunikere skriftligt og mundtligt med forældrene - primært i relation til den gennemførte undervisning.

Niveau 3- Gandrup Skole

  • Praktiklæreren faciliterer den studerende i forskellige opgaver i relation til skole-hjemsamarbejdet med henblik på at udvikle klassens sociale liv og læring.

Bilag:

Bekendtgørelse for læreruddannelsen

Kompetencemål for praktikfaget